Uit alle cijfers blijkt dat het totaal volume aan in Nederland geproduceerd drukwerk verder zal dalen. Betekent dit dat drukkers hun persen al kunnen begraven? Nee, want ondanks dat print in sommige categorieën flink is afgenomen, is het nog steeds springlevend. Voor bepaalde fysieke marketinguitingen zijn nu eenmaal geen digitale alternatieven. En zelfs in een wereld waar alles online besteld en thuisgebracht wordt, heeft een product toch nog een gedrukte verpakking en persoonlijke ‘begeleiding’ nodig. Dat biedt kansen op succesvolle communicatiemomenten, bijvoorbeeld door het personaliseren van printproducties die volledig op de klant zijn afgestemd. En door slim gebruik te maken van data kan marketingdrukwerk een waardevolle toevoeging zijn van een omnichannelstrategie. 

Drukwerk ging eerst over grote volumes waarmee zoveel mogelijk anonieme klanten verleid moesten worden. Nu gaat het vooral over hoe een geprinte engepersonaliseerde marketinguiting het beste kan integreren in de omnichannelstrategie. Want tegenwoordig maakt de klant gebruik van meerdere kanalen tijdens het shoppen. Om drukwerk perfect in te passen in de omnichannelstrategie is inzicht in de klant en de customer journey een vereiste. Daarom investeren wij in die know how. De lntelligence afdeling binnen Sumis Company houdt zich bezig met één vraag: waar bevindt zich jouw klant en hoe kunnen we die klant naadloos naar een aankoop begeleiden? Op basis van onderzoek bepalen we touchpoints en kunnen we de meest optimale kanalen inzetten. We grijpen niet zomaar naar nieuwe technologieën tenzij deze van toegevoegde waarde zijn. Zo kan blijken dat een geprinte display in een winkel effectiever is dan een interactieve digitale reclamezuil.

Nieuwe technologieën en data

Het is wel zaak om met drukwerk ook mee te gaan in trends die steeds meer het moderne leven bepalen. Denk aan ‘printed electronics’ of bijvoorbeeld het drukken van (onzichtbare) codes die je mobiel kan scannen. Daarmee sla je een brug tussen online en offline communicatie en gebruik je het beste van beide werelden. Naast nieuwe technologie biedt beschikbare data ook steeds meer kansen voor intelligente printproducties. Dankzij alle verzamelde data over de consument en het koopgedrag kunnen boodschappen immers beter worden afgestemd. Persoonlijke communicatie wint het immers van massacommunicatie. Echter kan hier een valkuil ontstaan als marketeers niet voldoende of geen grafische achtergrond hebben, waardoor drukwerkproducties niet optimaal worden benut.

Gepersonaliseerd drukwerk kan namelijk, in combinatie met een bericht op social media en een persoonlijk bericht via de mail, een belangrijk onderdeel zijn van de customer journey. Het blijft zaak om kritisch te zijn en continu te analyseren wat de juiste mix van marketingmiddelen is. Maar dat de rol van drukwerk nog niet is uitgespeeld, dat mag duidelijk zijn.

Wilt u ook weten hoe wij drukwerk met een persoonlijk tint kunnen leveren. Neem dan contact op met ons.

(Bron: http://www.adformatie.nl/partner/sumis-company/slim-drukwerk)